Menu
Punten

Rijen van tientallen meters lang zijn geen uitzondering op festivals. Voor een foodtruck met lekkere gerechten sluiten de feestvierders met liefde achteraan. Veel chefs kunnen alleen maar dromen van gasten die een half uur willen wachten om hun eten te proeven.

Wat is het geheim van deze eettentjes? We hebben de 5 belangrijkste lessen voor je op een rij gezet. De toverwoorden zijn in ieder geval simpel, snel en speciaal.

1. Houd het simpel

1. Houd het simpel

Denk je dat jouw keuken klein is? Festivalfoodtrucks serveren honderden gerechten per uur vanuit een hokje van 8m2.

Dat vergt strak ingerichte werkstations, een team dat werkt als een geoliede machine en een goed uitgedacht receptuur met relatief veel mise-en-place en weinig bereidingstijd tijdens de service. 

Simpel is dus het toverwoord. Met teveel handelingen lukt het nooit om duizenden gasten van maaltijden te voorzien. Eigenlijk hebben foodtrucks daarmee dezelfde uitdaging als de professionele keuken van nu. Daar moet ook met een steeds kleiner keukenteam steeds meer gerechten worden bereidt.

Neem een voorbeeld aan je festivalcollega’s en maak het niet te ingewikkeld. Kies voor smaakvolle gerechten die je eenvoudig in grote hoeveelheden kunt bereiden, zoals;

2. Het begint met beleving

2. Het begint met beleving

Hieper de Pieper met friet, CuttheCrepe met pannenkoeken, Kok au Van met tex-mex gerechten en Hans Worst met, nou ja, worst..

De foodtruckpret begint al met de leuke naam die bovenop de bus prijkt. Volgens de ongeschreven regels moet die altijd een woordgrap bevatten.

Maar daar stopt het niet. Foodtruckeigenaren bedenken allerlei leuke, gekke en creatieve manieren om alleen al van het wachten en bestellen een ervaring te maken.

Bij een Indiase foodtruck klinkt vrolijke bollywoodmuziek, bij een BBQ-wagen grilt de chef hamburgers voor je neus en in een kleine jaren 50-caravan zijn alle medewerkers in rock-'n-rollstijl gekleed, compleet met vetkuif. Die creatieve keuzes worden beloond met veel mond-tot-mondreclame en veel publiek.

Dit kun je in je restaurant toepassen door een tijdelijk gerecht aan te bieden met een gekke of grappige naam. Of pak uit met een thema-avond waarop je één wereldkeuken of één gerecht in de spotlight zet.

Tover je zaak eens om tot een Amerikaans diner met neonlicht, zwart-wit geblokt vinyl en misschien zelfs bediening op rolschaatsen? Daarbij serveer je dan pastramisandwiches met zoetzure rodekool of classic deluxe burgers

3. Ken je publiek

3. Ken je publiek

DGTL, Lente Kabinet, Milkshake, Awakenings, de lijst met festivals die een volledig vegetarische ‘food line-up’ aanbieden groeit elk jaar.

Jongeren maken bewuste eetkeuzes en dat zie je terug op de festivalweide. Er gaan steeds meer plantaardige en duurzame gerechten over de foodtrucktoonbank. 

Festivals trekken jonge mensen aan en die trendsetters kiezen massaal voor een vega(n) dieet.

Denk jij bij vega nog aan geitenwollensokken en die eeuwige salade met geitenkaas? Dan wordt het tijd voor een bezoekje aan een festival. De nieuwe vegetariër loopt op hippe Nike-sneakers en hapt veel liever een baobun met crispy vegaburger en kimchi weg.

De knolselderijshoarma verkoopt ondertussen beter dan het broodje gyros. De les? Ken je publiek. Jongeren eten graag hippe plantaardige gerechten, maar verdiep je vooral ook in de wensen van je eigen doelgroep. 

4. Feestelijk comfortfood

4. Feestelijk comfortfood

Een pizza rechtstreeks uit de houtoven, een taco met boterzachte pulled pork of een pasta bolognese met een torenhoge berg geraspte parmezaan. Zulke bekende comfortfoods scoren goed op festivals.

Met zo’n bestelling weten festivalgangers dat ze een gegarandeerd genietmoment tegemoet gaan. En laat non-stop genieten nou net precies de bedoeling zijn van festivals.

Comfortfood doet meer dan de honger stillen. Het is een kleine verwennerij die het gevoel van verbondenheid versterkt. Dat werkt op een zanderig festivalterrein, maar ook in een keurig restaurant.

5. Probeer nieuwe dingen

5. Probeer nieuwe dingen

Wat staat er op het menu bij bekende Nederlandse festivals als Lowlands en Down the Rabbit Hole?

Gefrituurde sushi, okonomiyaki, birria taco’s, ramen, Korean Fried Chicken, en de RotDog, een hotdog met cheddarkaas en omwikkeld met gerookt ontbijtspek. De foodtrucks met frieten en hamburgers staan er ook nog steeds, maar verder is het aanbod trendy en origineel. 

Foodtrucks en festivals zijn de ideale proeftuin. Mensen laten zich er graag verrassen met hippe nieuwe gerechten of opkomende wereldkeukens.

Geen wonder dus dat veel bedrijven zijn ontstaan vanuit een foodtruck. The Dutch Weed Burger startte als burgerbakfiets en ligt nu in de schappen bij Albert Heijn. En ook plant-based merk Karma Kebab begon als experiment op Lowlands. 

De avontuurlijke eters zijn toch niet alleen tijdens de zomermaanden actief? Probeer dus gewoon eens iets nieuws uit en zie wat er gebeurt!

Waarom zou je niet eens een gewoon die katsu sando sandwich aanbieden als afhaaloptie tijdens de lunch?

6. Zet jezelf op de kaart met een specialiteit

6. Zet jezelf op de kaart met een specialiteit

We zeiden het al: de keuken in een foodtruck is op postzegelformaat. Daar staat geen zespitsfornuis in en er passen geen tientallen keukenapparaten in de krappe kastjes.

Een ellenlange menukaart is dus geen optie. Je kiest één gerecht uit en zorgt dat je daar de allerbeste versie van maakt. Zoals The Duck Truck, die alleen maar gerechten met eend aanbiedt. Je moet volume draaien, opvallen én uitblinken.

Foodtruckchefs maken dan wel alleen taco’s of burgers, maar ze ontwikkelen daarvoor wel hun eigen hotsauce, leggen zelf de augurken in het zuur of rollen hun eigen tortilla’s. Dat maakt het eindresultaat niet alleen bijzonder lekker, maar zorgt ook voor een uniek verhaal. Zo’n eigengemaakte hotsauce naar eigen (geheim) recept onderscheidt je van de rest en geeft klanten iets om over te praten. 

De makkelijkste manier om dat te bereiken is een specialiteit van het huis. Zo’n gerecht geeft je zaak een eigen signatuur en je gasten een reden om terug te komen.

En met een schaalbaar gerecht wordt de operatie ook nog eens makkelijker. Het is niet voor niets dat single-product concepten zoals ramenrestaurants en hummusdeli’s steeds populairder worden. 

Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu