Het zijn dynamische tijden, waarin flexibiliteit en creativiteit belangrijker zijn dan ooit. Gelukkig blijft één ding onveranderd: jouw toewijding aan service en kwaliteit. Als chef-kok in je hotel staat gastvrijheid bij jou vanzelfsprekend hoog in het vaandel.
Je kunt je gasten nog steeds volop verwennen, en dat kan zelfs de hele dag door. Met een efficiënte werkwijze en een flexibele instelling blijf je dezelfde hoge standaard bieden. Daarom helpen we je graag op weg met praktische tips:

1. Het voeren van een compacte menukaart
Voer een kleine kaart zodat je je kunt focussen op de kwaliteit van je gerechten. Daarnaast zorgt een compacte kaart voor minder waste, sneller werken en een bredere inzetbaarheid. Denk aan meer roomservice of een take-away balie.
Zorg voor slimme cross-overs tussen de gerechten en laat bepaalde ingrediënten terugkomen. De saus van de kippenvleugeltjes gaat bijvoorbeeld ook op het broodje van de hamburger. De geroosterde biet of pompoen van de herfstsalade gebruik je ook als ingrediënt in de pickles voor bij de borrelplank of op de flammkuche Denk ook aan items die je inzet voor de lunch om te gebruiken voor het diner. Klik hier voor receptinspiratie.
Kies voor gerechten die makkelijk zijn voor te bereiden en in te vriezen, zoals curries en soepen. Deze gerechten zijn met wat simpele garnituren snel af te maken en ideaal voor gasten die laat arriveren. Klik hier voor receptinspiratie voor de populaire vegan Tikka Masala.
Gebruik je website om je roomservice nog beter onder de aandacht te brengen. Vanwege het lager aantal gasten kun je door goede, snelle roomservice juist iets extra’s bieden.

2. Voorbereiding in de ochtend geeft lucht gedurende de dag
Pas je mise-en-place aan en zorg dat dat alle voorbereidingen in de ochtend worden gedaan. Op deze manier kan je de hele dag door maaltijden aanbieden. Van ontbijt tot brunch en late night snack.
Zo hoeft het keukenpersoneel niet de hele dag door beschikbaar te zijn en kan ook het barpersoneel of bedienend personeel kleine gerechten afmaken. Denk daarbij aan het samenstellen van een borrelplank, of een curry opwarmen en afmaken met simpele garnituren. Klik hier voor receptinspiratie!

3. Benut de ruimtes in je hotel anders
Hoe kan jij inspelen op deze kans?
Eerder zag je al initiatieven waarbij roomservice meer werd aangekleed. Probeer je hierin te onderscheiden. Bijvoorbeeld met de aankleding van de kamer, een extra luxe ontbijtoptie, of een geheel 4-gangen diner. Denk ook aan de mogelijkheid om een barman met mobiele cocktailbar te bestellen die speciaal voor de gast aan het shaken gaat. Ook valt te denken aan de samenwerking met lokale restaurants of chefs om een extra service te bieden.
Nu er minder boekingen voor de feest- en vergaderzalen zijn, kan je deze ruimtes ook anders benutten. Bijvoorbeeld door de samenwerking te zoeken met lokale horeca en hen te helpen hun overschotten te verkopen, en voor de gasten een lokale food market te organiseren. (indoor of outdoor)