Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Waarom en hoe plantaardige gerechten introduceren in je restaurant

Niet alleen kun je nieuwe gasten aantrekken met vegetarische recepten, maar je huidige gasten zullen ook sneller terugkomen door nieuwe gerechten op je menu. Omdat vegetarisch geen trend meer is maar de nieuwe basis van je kaart, is het goed om je menu daarop aan te passen. Plantaardige maaltijden en vleesalternatieven zijn vaak een hoger geprijsd menu-item, dus behaal je meer marge! 

Hier zijn een paar manieren waarop je het groeiende vegetarische publiek kan aanspreken:

  1. Voeg één of twee vegetarische of veganistische gerechten toe aan je huidige menu
  2. Vervang vlees in huidige gerechten door vegetarische eiwitopties
  3. Richt je meer op de groenten binnen je recept en minder op het vlees, geef deze ook meer aandacht en ruimte op het bord 

Welke vegetarische menu-items toe te voegen aan je menu

Om te luisteren naar de wens van je gasten en tegelijkertijd geld verdienen kan je je richten op heerlijke, populaire en betaalbare plantaardige basisproducten. Denk bijvoorbeeld aan kikkererwten, zoete aardappel, portobello, bloemkool, maïs, avocado, linzen en bonen. Door voor weinig geld in te kopen wordt je marge weer groter.  

Je kan gemakkelijk een traditionele optie - zoals een pizza of hamburger - omtoveren tot een vleesvrije optie. Pizza's kan je beleggen met heerlijke geroosterde groenten, en hamburgervlees kan worden nagebootst met champignons of zwarte bonen.

Hier 5 tips om de keuze van jouw gast te laten vallen op een (vegetarisch) gerecht met veel marge:

  1. Stop de gerechten die je het liefst verkoopt niet weg, benoem je hardlopers en marge-makers bovenaan je kaart en neem ze mee in je drie-gangen menu. Zo breng je ze onder de aandacht en verkoop je ze eerder. 
  2. Beschrijf de gezonde keuze niet als gezond, maar geef juist aandacht aan een verleidelijke omschrijving van de smaak. Leg de focus dus op de smaak van het gerecht, bijvoorbeeld ‘knapperig’ in plaats van ‘vezelrijk’ of zeg iets over de bereiding. Onderzoek heeft aangetoond dat gasten het gerecht daardoor sneller bestellen.
  3. Geeft de productinformatie (vegetarisch, vegan, glutenvrij, suikervrij etc.) niet weer in tekst, maar in heldere icoontjes.
  4. Leg de nadruk op de smaak en de manier van bereiden. Zorg ervoor dat je in de omschrijving dingen ‘toevoegt’. Dus bijvoorbeeld ‘kort geglaceerde worteltjes’ in plaats van ‘worteltjes’.
  5. Gebruik de juiste woorden die een gerecht overheerlijk laten klinken. Knapperig, fris, vers, huisgemaakt… zoek de juiste term om net dát te beschrijven waar een gerecht zich mee onderscheidt.