Menu
Punten

De gemakkelijkste manier om kosten te verlagen is voorkomen dat je te veel voedsel bestelt. 

Een menu moet worden geïntegreerd met doordachte inkoop- en productieprocedures om effectief te zijn.  Inkoop moet de vereiste ingrediënten correct interpreteren en zorgen voor tijdige beschikbaarheid voor productie. 

1.	Gebruik een kleine maar eenvoudige inkooplijst

1. Gebruik een kleine maar eenvoudige inkooplijst

Maak gebruik van prognoses om je restaurantvoorraadniveau te beheren en te weten hoeveel je hebt verkocht. Op basis daarvan kun je de hoeveelheid benodigde producten berekenen. Gebruik dezelfde maateenheid en volgorde van ingrediënten als je leverancier in zijn prijslijst hanteert. Zo is een snellere controle mogelijk.

Deze lijst kan deel uitmaken van een softwarepakket of een eenvoudig Excel-blad waarmee je je bestelling met een paar klikken berekent.

Download onze gratis controlelijst voedselinkoop (Excel)

2.	Bouw een relatie op met je restaurantleveranciers

2. Bouw een relatie op met je restaurantleveranciers

Een goede band opbouwen heeft meerdere voordelen. Ze zullen je wijzen op goede deals, verse ingrediënten van de markt meebrengen die je naar hun idee zult waarderen en bereid zijn om een tweede dagelijkse levering aan je te doen als bepaalde items opraken (wat betekent dat je over het algemeen dus een beperktere voorraad kunt aanhouden als je weet dat ze op dezelfde dag nog eens leveren).

3. Maak met restaurantleveranciers duidelijke afspraken over de kwaliteit van verse ingrediënten

3. Maak met restaurantleveranciers duidelijke afspraken over de kwaliteit van verse ingrediënten

Gebruik een controlelijst voor voedselinkoop om je restaurantvoorraad te helpen beheren en spreek een vaste kwaliteitsnorm af. Controleer bij ontvangst van de bestellingen of de ingrediënten aan dat kwaliteitsniveau voldoen qua geur, gevoel, temperatuur en kleur. Spreek met de leverancier als de ingrediënten niet voldoen aan de verwachtingen. 

Download de gratis controlelijst voedselinkoop (Excel)

Download de gratis controlelijst voedsellevering (poster)

4. Organiseer je voorraad volgens het systeem van je restaurantleveranciers

4. Organiseer je voorraad volgens het systeem van je restaurantleveranciers

Organiseer je voorraad volgens de inkooplijst van je restaurantleveranciers of groothandels. Dit bespaart je kostbare tijd bij het controleren van je voorraad en aanvullende bestellingen. 

5. Wees voorzichtig met het inkopen van grote hoeveelheden

5. Wees voorzichtig met het inkopen van grote hoeveelheden

Koop alleen grote hoeveelheden in als de vraag dat rechtvaardigt en de producten houdbaar zijn. Schaalvoordeel kan zeker een voordeel opleveren maar je zult verbaasd zijn wat het kost om overtollige voorraad te moeten weggooien. 

6.	Beperk niet-houdbaar voedsel

6. Beperk niet-houdbaar voedsel

Denk aan ingevroren, gedroogde, gebottelde of ingeblikte in plaats van verse producten als die in een vergelijkbare kwaliteit resulteren. Zo behoud je de integriteit van je product terwijl je de hoeveelheid bederfelijke voedingswaren beperkt houdt. 

Lees meer ideeën om voedsel te bewaren 

7. Maak het personeel bewuster

7. Maak het personeel bewuster

Zorg ervoor dat werknemers zich bewust zijn van mogelijke verbeteringen en besparingen. Dit motiveert en stimuleert ze om het beter te doen.

Gebruik onze set keukenposters en tools om het belang van kosten- en afvalbeperking in je keuken te communiceren.

Download onze toolkit voor verlaging van de kosten 

8.  Train je personeel

8. Train je personeel

Keukenpersoneel neemt kostenbeheersing serieuzer als ze de voordelen begrijpen en weten hoe ze een bijdrage kunnen leveren. 

Deel de UFS Academy-training over kostenbeheersing: inkoop- en voorraadbeheer en train je personeel gratis.

9. Overweeg keukenbeheersoftware

9. Overweeg keukenbeheersoftware

Softwareprogramma's bieden waardevolle informatie over het plannings-, inkoop- en bestelproces. Ze maken gebruik van formules om historisch en voorspeld gebruik voor elk item te analyseren aan de hand van seizoentrends, marktvraag en doorlooptijden van reserveringen. Bovendien kun je hiermee de voorbereiding van je evenement stroomlijnen. De recept- en menubeheersoftware van Horeko is bijvoorbeeld nuttig in dit opzicht.

Grotere bedrijven kunnen geld besparen met behulp van software. Voor kleine onafhankelijke gebruikers is het echter vaak te duur. Een eenvoudig receptsjabloon in Excel dat goed wordt beheerd, is het alternatief.

“Het is misschien wel een minder verheven onderdeel van het werk, maar het is absoluut essentieel om goed in te kopen. Ik heb veel koks ontmoet die liever koken dan papierwerk doen. Dat is prima. Vraag een ervaren medewerker in je team met de vaardigheid, bekwaamheid en wens om namens jou te zorgen voor de inkoop. Zorg er wel voor dat je op de hoogte wordt gehouden. Een van de vaardigheden van een kok en een keukenteam is je eigen sterke en zwakke punten kennen.”

Chris Barber 
kok en voedselconsulent

Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu