Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

90% eet regelmatig geen vlees

90% eet regelmatig geen vlees

Het aantal vegetariërs, veganisten en flexitariërs neemt ieder jaar toe. Bijna 90% van de Nederlanders eet regelmatig ten minste één dag in de week geen vlees. Het aantal mensen dat geheel vegetarisch eet is de laatste twee jaar met 150% gegroeid. Deze groeiende groep gasten wil net zo goed bediend worden als de vleeseters, maar heeft in de bezorgmarkt maar weinig opties. De vraag is er, dus wees niet bang om vega(n) gerechten op je bezorgkaart te zetten.

Gezond mag, maar hoeft niet

Gezond mag, maar hoeft niet

Vega(n) heeft een gezonder imago dan vlees, maar dat wil niet zeggen dat de niet-vleeseter nooit zin heeft om te zondigen. De Vegan Junk Food Bar snapt die behoefte en maakt bieterballen, kleurrijke vegan kapsalons en meerdere vleesvrije burgers. Niet gezond, wel lekker. 

Vega(n) gerechten hoeven niet compleet af te wijken van de rest van je aanbod. Je hoeft geen aparte categorie op je menukaart te maken en bij elk gerecht te benadrukken dat het geen vlees bevat. Gebruik een klein icoontje en zet je vega(n) topgerechten naast je andere hardlopers, waar ze thuishoren. Het is het nieuwe normaal.

Dark kitchens

Dark kitchens

Dé bezorgtrend van dit moment is de dark kitchen: een restaurant zonder front of house. Geen zitplaatsen, geen bediening, soms zelfs geen afhaalcounter, maar een keuken die exclusief kookt voor bezorging. Waarom is dit aantrekkelijk? Een aantal voorbeelden op een rij:

  • Je verwelkomt geen gasten, dus heb je ook geen toplocatie nodig. Je hoeft alleen maar rekening te houden met de bezorgtijd. Dat pand in het centrum met die torenhoge huur is zeker niet nodig.
  • Je kan meerdere concepten runnen vanuit dezelfde keuken. Online lijken het meerdere restaurants die op bezorgsites als aparte concepten gepresenteerd worden, maar de gerechten komen uit een en dezelfde dark kitchen. Dit is efficiënt, en met een beetje slimme marketing kan je op deze manier een veel bredere doelgroep aanspreken.
  • Als je zelf niet aan de slag wil met meerdere concepten, kun je er ook voor kiezen om de keuken te delen met een collega-ondernemer. Samen sta je sterker, en een dark kitchen leent zich bij uitstek voor samenwerking. Wanneer je de huurlasten deelt, houd je meer over aan het einde van de dag.
Menutips

Menutips

Wat moet je op de kaart zetten? Welke gerechten zijn op dit moment hot? Hier een paar tips:

  • Falafel. Deze gefrituurde kikkererwtenballetjes zijn mateloos populair als gezonder alternatief op het broodje döner. Onderscheid je met je toppings en zoek je inspiratie ook buiten het Midden-Oosten. Wat dacht je van falafel met Koreaanse kimchi of een stevige Italiaanse pesto?
  • Bowls. Granen, groenten, yoghurt of fruit voor ontbijt, lunch of diner. Voor elk eetmomentje kan je een mooie bowl maken. Een instagrammable bowl is een trekpleister voor je zaak. Leef je uit met gezonde ingrediënten. Superfoods als avocado zijn een inkoppertje, maar ook herontdekte granen als fonio, gerst en groene spelt staan mooi op de kaart.
  • All day breakfast. De traditionele drie eetmomenten van ontbijt, lunch en diner gaan langzaam de dodo achterna. De wens van de gast: eten wat ze willen, wanneer ze willen. Overweeg eens om je complete menu de hele dag door te bezorgen en verruim je openingstijden. Een makkelijke eerste stap is het all day breakfast. Havermout, American pancakes, vers fruit, groentesmoothies en yoghurt bowls geven de gast een gezonde maaltijd of snack wanneer zij dat willen.