Een nieuw seizoen betekent nieuwe kansen, ingrediënten en voor vele chefs ook een vernieuwde menukaart. En dat is meer dan een paar gerechten veranderen.
Bij een nieuwe kaart houd je ook rekening met de laatste trends, de inkoopmogelijkheden, goede marges, je team en je doelgroep.
Maak je menukaart klaar voor de lente in 6 stappen.
1. Kies een startpunt
Laat je bij de menukaart samenstellen, inspireren door de manier waarop veel chefs een menu samenstellen. Kies voor een specifiek startpunt.
Denk bijvoorbeeld aan:
Het seizoen
- Dus werk met groenten, fruit, vis en vlees die op dat moment rijkelijk aanwezig zijn. Het daagt de keuken uit in creativiteit én is inkooptechnisch ook een stuk voordeliger.
- Benieuwd welke groenten echt bij de lente passen? Hier lees je alles over de groenten van het seizoen.
Een thema
- Denk aan specifieke landen of keukens, maar ook aan momenten zoals kerst of Valentijnsdag.
- Ook leuk: een bepaald ingrediënt in de hoofdrol. Denk aan veelzijdige groenten zoals asperges, een kaassoort of ga voor een verrassende smaak zoals drop.
Per dagdeel
- Maak menukaarten per dagdeel, bijvoorbeeld ontbijt en lunch, diner en borrel.
2. Zorg voor vernieuwing
Daag jezelf en het keukenteam daarom dit voorjaar uit door:
- De trends in food in de gaten te houden. Welke ingrediënten zijn hip? Welke keukens zijn populair? Daag elkaar uit om hierop in te spelen. Ga bijvoorbeeld dit voorjaar voor de Bisque met rivierkreeftjes en gemarineerde groenten.
Samen te experimenten. Organiseer jamsessies met het hele team. Laat iedereen zijn input delen en ga samen proberen en proeven. Betrek hier de bediening ook bij, ze spreken de gast het meeste en kunnen alvast nadenken over goede pairings met drank.
3. Koop slim in
4. Bepaal de juiste prijzen
De prijs van de gerechten op je menukaart bepalen is niet altijd makkelijk. Je rekent namelijk niet alleen wat je ingrediënten kosten, maar ook de tijd die je eraan besteed en alle indirecte kosten in je zaak.
Ook zal je rekening moeten houden met wat mensen willen betalen voor een gerecht.
Een goede tip is om je eigen berekening te maken (kosten + winst) en dat te vergelijken met concurrenten.
5. Kies voor een passend ontwerp
Je menukaart is het visitekaartje van je restaurant, het is dus zaak dat deze er piekfijn uitziet. Naast de basisregels als overzichtelijkheid en juiste spelling, zijn er drie belangrijke aandachtspunten:
Zorg dat de kaart matcht met jouw huisstijl. Dat zorgt voor herkenbaarheid bij je gasten.
Maak de menukaart navigeerbaar. Zorg voor duidelijke koppen en iconen.
Kies een passende en hygiënische presentatie. De menukaart is tenslotte het eerste wat gasten zien. Denk aan een clipboard, geplastificeerde kaart, insteekhoezen of een QR-code op tafel.
6. Breng gasten op de hoogte
Vertel jouw gasten over je nieuwe menukaart.
Zet een bord buiten, deel je menu op social media en verstuur vaste gasten een nieuwsbrief.