Menu
Punten

We hadden het eerder al over een margerijk menu om je omzet te managen. Hoe kun je verder slim ondernemen om je zo goed mogelijk staande te houden in een anderhalve-meter-afstand-economie?
1.	Ga met shifts werken

1. Ga met shifts werken

Geef aan dat je voorlopig in reserverings shifts gaat werken en leg uit aan je gasten waarom je dat doet, zodat je op begrip kunt rekenen. Je neemt maatregelen om minder mensen tegelijk in je zaak te hebben, maar je moet ook aan je omzet denken. Plan de reserveringen zorgvuldig en communiceer duidelijk naar je gasten. Zorg dat het hen aan niets ontbreekt, zodat ze zich niet opgejaagd voelen

2.	Verruim de openingstijden met lunch of late night dining

2. Verruim de openingstijden met lunch of late night dining

De keuken begint vaak al rond het middaguur met mise-en-place. Overweeg of het rendabel is ook open te gaan tijdens de lunch, zodat je meer gasten verspreid over de dag kunt ontvangen. Nu het zomer wordt, zullen gasten langer willen blijven hangen, of later willen eten. Bij het merendeel van de restaurants sluit de keuken om 22.00.

Duik in dat gat en laat weten dat gasten bij jou ook later op de avond welkom zijn, zoals bijvoorbeeld bij het Amsterdamse Kannibaal Royale. Met het rekken van de openingstijden zou je drie shifts kunnen bieden: van 17.30-19.30, van 19.30-21.30 en van 21.30-23.00 of 23.30. Ook kun je eraan denken om meerdere dagen in de week open te gaan, bijvoorbeeld ook op de maandag.   

3.	Verhoog je marges

3. Verhoog je marges

Pas je prijzen aan. Uiteraard binnen het redelijke. Iedereen zal begrijpen dat je daartoe gedwongen wordt in deze moeilijke tijden. Vermeld eventueel dat je dit hebt gedaan en waarom. Je gasten zullen je openheid waarderen.

4.	Beloon personeel

4. Beloon personeel

Beloon personeel dat de meeste 3-gangenmenu’s verkoopt bijvoorbeeld met een cadeaubon. Je kunt hier uiteraard ons Cook & Save spaarprogramma voor inzetten. Doe het op een speelse manier, zodat het als een spelletje voelt. Door actieve verkoop zal je omzet stijgen.  

5.	Terugkerende gasten

5. Terugkerende gasten

Organiseer een wijnproeverij waarbij gasten de lekkerste huiswijn kiezen. Deze wordt dan bijvoorbeeld een maandlang geschonken. Op deze manier heb je kans op goed bezochte wijnproefavonden en terugkerende gasten.

6.	Thema-avonden

6. Thema-avonden

Speel in op het aspergeseizoen en organiseer bijvoorbeeld een week lang een aspergemenu. Of doordeweekse ‘saladedagen’ voor wie gezond wil doen, maar toch buiten de deur wil eten. Of een ‘voorjaarssoepavond’. Op deze manier blijf je je gasten uitnodigen om langs te komen. 

7.	Samenwerken met andere zaken

7. Samenwerken met andere zaken

Ga met ondernemers uit de buurt in gesprek en bedenk iets waar jullie gezamenlijk sterker van worden. Bijvoorbeeld een leuke actie waarbij gasten van restaurant naar restaurant kunnen hoppen en overal een verschillende gang kunnen doen. Of een wijn-spijswandeling langs verschillende restaurants. Het trekt mensen aan en bovendien hou je de omloopsnelheid in je zaak hoog. 

8.	Extra inkomsten

8. Extra inkomsten

Denk aan het aanbieden van thuispakketten, bijvoorbeeld met lekkere producten van leveranciers, zoals wijn, kaas en lekkere olie. Dat kan bijvoorbeeld door een deel van het restaurant als winkel in te richten. Of digitaal met een simpele webshop via een kant-en-klaar sjabloon. Of simpelweg via social media, waarbij je de betaling via een Tikkie laat lopen. Maak foto’s van de producten en zorg voor een duidelijke productomschrijving.

9.	Aandacht voor je gasten

9. Aandacht voor je gasten

Nu je minder mensen in je restaurant kunt ontvangen, heb je meer tijd om aandacht te geven aan je gasten. Staar je niet blind op het aantal couverts, maar geef meer aandacht aan de afzonderlijke gasten en richt je meer op de besteding per gast. 

10.	Personeel

10. Personeel

Waarschijnlijk heb je nu genoeg personeel, misschien wel meer personeel dan je nodig hebt. Hoe ga je daarmee om en hoe zorg je dat de kosten onder controle blijven?

- Zet je medewerkers flexibel in. Bijvoorbeeld door bedienend personeel in te zetten voor het managen van de webshop, het onderhouden van je sociale media –kanalen en last but not least: het grondig en regelmatig schoonmaken van je zaak. Je hebt ook iemand nodig die je gasten vertelt wat de nieuwe gang van zaken is in het restaurant.  Hoe de bestellingen worden gebracht, wat er met gebruikte borden gebeurt, etc. Maak per avond één iemand aanspreekpunt voor de gasten. 

- Wees eerlijk en transparant tegen je personeel en laat weten waarom je minder mensen nodig hebt de komende tijd. Maak een rooster waarin ze elkaar kunnen afwisselen. 

- Je zou je reguliere personeel zelfs kunnen inzetten voor de bezorging van maaltijden in de buurt
Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu