Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

De voorbereiding

Ga je grillen? Check dan deze tips voor een goede voorbereiding.

  • Volg de seizoenen. Vooral voor je groenten geldt: kook in het seizoen. Dan zijn de producten op hun allerbest, en maak je met gemak de meest smaakvolle gerechten. Asperges van de grill tijdens het voorjaar, en een koolraap in de winter.
  • Bereid je grill goed voor. Wil je direct of indirect grillen? Op gietijzer of niet? Welke houtsoort geeft de beste rook? De details maken het verschil tussen een BBQ in de achtertuin en een echte grillsensatie, het hele jaar door.
  • Marinades en rubs. De beste grillgerechten kosten tijd. Niet alleen op de grill zelf, maar zeker ook in de voorbereiding. Vooral voor de vega(n) variaties is de marinade essentieel om ingrediënten de juiste smaken mee te geven.

Laat groenten schitteren

Voor het beste resultaat moet je deze tips in gedachte houden:

  • Mix en match. Maak je een groentespies, kies dan groenten met een vergelijkbare bereidingstijd. Of grill de zachte groenten en de hardere groenten apart en zet ze later op een spies.
  • Olie is essentieel, maar niet teveel. Bestrijk met een kwastje licht alle kanten. Je kan ook een marinade (of een dressing!) gebruiken om die mooie sappige smaken te vangen.
  • Voorkoken mag. Zeker voor bijvoorbeeld aardappels die anders snel zwart van buiten en rauw van binnen zijn. Maar ook wortels en asperges mogen best een paar minuten gekookt zijn voordat ze de grill op gaan.
  • Gelijk snijden. Het spreekt bijna voor zich, maar let op de snijwijze van de groente. Hoe meer contact met de grill, hoe makkelijker en sneller de bereiding. Schijfjes zijn beter dan blokjes.

Tofu en seitan

Als aanvulling op de gegrilde groenten kan je kiezen voor tofu of seitan op de grill. Deze smaaksponzen komen echt in de buurt van vlees, zeker als je de marinade goed aanpakt. Zo haal je het maximale uit deze ingrediënten:

  • Wees voorzichtig met olie in je marinade. Die kan een laagje vormen waardoor de smaken minder worden opgenomen. Maar ben ook niet te zuinig; tofu en seitan plakken snel vast op de grill, dus olie de producten goed in voor je aan de slag gaat.
  • Een beetje suiker zorgt voor een geweldig knapperig korstje op de grill doordat de suiker karameliseert.
  • Zorg ervoor dat de tofu zo stevig mogelijk is voordat je deze grillt. Pers zoveel mogelijk vocht eruit, knijp hem uit met een droge doek of vries de tofu in en ontdooi hem vlak voor het grillen.
  • Gril niet op te hoge temperatuur. Plaats de vegaproducten op de rand van de grill en houd de garing goed in de gaten.

Ga voor gemak met vleesvervangers

Wil je liever een product dat rechtstreeks op de grill kan? De vleesvervangers van de Vegetarische Slager zijn qua smaak en textuur bijna niet van echt vlees te onderscheiden. Plantaardig vlees bereiden is gelukkig niet ingewikkeld. Een vleesvrije burger kan je net zo makkelijk op de grill gooien als een ‘echte’ hamburger, en een kipspiesje verschilt ook niet van de variant van vogels. De Vegetarische Slager heeft een handig spiekbriefje waar je alle bereidingsinfo en -tips kan vinden. Het mooie van deze vleesvervangers is dat de gast die van een stukje vlees houdt helemaal niets hoeft in te leveren om een vega(n) keuze te maken. De burger op zijn bord ziet er net zo goed uit als die van zijn buurman, en smaakt net zo goed. Een vega(n) variant van jouw signature dish is nog nooit zo makkelijk geweest!