Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Tijd voor een nieuwe range

Tijd voor een nieuwe range

In hoeverre past een soep nog bij de wensen van de chef-kok, zijn gasten en de belangrijke trends? Dat zijn de eerste vragen waarmee Edwin beoordeelt of het huidige assortiment nog matcht met de smaak van nu. “Zo besloten wij dat het tijd werd voor een nieuwe range verbeterde soepen van Knorr Professional.”

Analyseren en experimenteren

Analyseren en experimenteren

Het vernieuwen en verbeteren van het assortiment, begint bij het analyseren van het huidige aanbod: welke smaken hebben we, wat moeten we aanpassen, wat mist er en welke soepen zijn dubbel.” Aan de hand van die keuzes bepaalt Edwin hoe het nieuwe aanbod eruit ziet. “En dan kan het experimenteren beginnen! Dat gebeurt op kleine schaal in onze eigen keuken. Ik laat me inspireren door trends en duik in het werk van bekende chefs zoals de Franse chef-kok Escoffier en de basisrecepten van de Zwitserse chef-kok  Eugen Pauli. Met verse ingrediënten bereid ik de ideale soep. Uiteraard goed van smaak maar ook goed qua kleur, geur en mondgevoel.”

Van kleine keuken naar grote schaal

Van kleine keuken naar grote schaal

Edwins zogenoemde voorbeeldsoepen zijn het uitgangspunt voor het productieproces. ”Mijn pannetje schuif ik als het ware door naar onze productontwikkelaars. Aan hen de uitdaging om dit receptuur op grote schaal te bereiden. Zonder afbreuk te doen aan smaak, geur, kleur en textuur, mét de eisenlijst van Unilever Food Solutions in gedachten. Zo verlagen zij bijvoorbeeld de hoeveelheid zout door juist meer kruiden en specerijen toe te voegen die ook voor de gewenste smaak zorgen.”

Blind proeven

Blind proeven

“Als mijn collega’s van productontwikkeling overtuigd zijn van het resultaat, komt de soep terug naar mij voor een test. Samen met mijn collega’s vergelijken we blind de bestaande variant met een aantal nieuwe versies. Dat houdt ons scherp. En soms moeten we dan nog net wat doen aan bijvoorbeeld de smaak of textuur.”

Het resultaat

Het resultaat

“Als wij helemaal tevreden zijn, sluiten we chefs (klanten) aan om ook hun bevindingen mee te nemen. Zij moeten de vernieuwde soepen natuurlijk wel willen en kunnen gebruiken in hun professionele keuken. Uiteraard met voldoende ruimte voor eigen signatuur”, herhaalt Edwin. “Met het proeven en testen gaan we net zo lang door tot de perfecte soep staat. Zo kan een soep wel tientallen keren heen en weer gaan tussen mij, de productontwikkelaars en ons chefs-testpanel. Alles voor de vernieuwde range soepen waar de chef-kok van nu mee vooruit kan.”