Menu
Punten

Thuis culinair genieten, in alle veiligheid en comfort, wint meer dan ooit aan belang. Met de zomerse temperaturen in het vooruitzicht ben je maar beter goed voorbereid op de toenemende vraag naar kant-en-klare bbq-pakketten. Hoe vertaal jij jouw aanbod kostenefficiënt in meeneempakketten? 7 stappen naar meer marge. 
Afbeelding van afhaal BBQ-pakketten

1. Bepaal de inhoud van je (start)pakket

Op de grill horen mooie stukken bbq-vlees, vis of bbq-groenten zoals peper bij zout. Voorzie in totaal minstens 400 gram hoofdingrediënt per persoon. Met 3 soorten bbq-vlees (kip, varken, rund) of een mix van dat alles (kip, kabeljauw en een vegetarische hamburger) heb je alvast een mooie basisselectie aan bbq-gerechten. Twijfel je over de juiste hoeveelheid per persoon? Laat de klant dan kiezen tussen een medium, large of extra large bbq-pakket. Leid met prijszetting je klant naar het ideale formaat.

TIP: Een gepersonaliseerde of deluxeversie van je bbq-pakket (met een gerijpt stuk rundvlees of schaal- en schelpdieren voor klanten die bijvoorbeeld scampi op de bbq of mosselen op de bbq willen) is naar aanloop van traditionele feestdagen populair én dankzij de meerprijs verhoog je jouw marge. 

2. Stem je bbq-pakketten op je doelpubliek af

Ken je klanten en stem je bbq-pakketten op hun profiel af. Merk je dat gezinnen snel de weg vinden naar jouw zaak? Dan is het een idee om familiepakketten en kidspakketten (met bijvoorbeeld hamburgers of hotdogs en de juiste bbq-saus) in je assortiment op te nemen. Zorg dat 1 gezin alle inkopen in je zaak kan centraliseren. Bied daarom niet alleen bbq-vlees van hoge kwaliteit aan, maar ook vegetarische alternatieven en verhoog zo de totale ticket spend van je klant.

TIP: De Raw NoBeef Burger van de Vegetarische Slager heeft het allemaal: een aantrekkelijke geur, een stevige bite en een heerlijke kruidensmaak die zelfs de grootste carnivoren overstag doen gaan. Door Hellmann's Real Mayonaise te combineren met bijvoorbeeld ras el hanout kun je bovendien makkelijk uitpakken met een bbq-saus of marinade van het huis. Die kun je niet alleen in bulk voorbereiden maar evengoed in kleinere verpakkingen presenteren – in de etalage of naast het product in de toonbank. Genereer zo een extra verkoop.

Afbeelding bijgerecht/salade

3. Verkoop méér dan alleen bbq-vlees

Bijgerechten voor de bbq zoals bbq-salades leveren je vaak een mooie marge op, in sommige gevallen tot het driedubbele van je inkoopprijs. Bij 400 gram bbq-vlees, vis of plantaardige bbq-gerechten voorzie je in de regel 3 bbq-salades.

Zorg voor een mooie variatie in je bbq-pakket met een bereide bbq-salade (op basis van gegrilde aubergine, champignons of mais), een ‘vullende’ maaltijdsalade (met aardappel of pasta) en een rauwe bbq-salade (denk aan tomaat, komkommer, wortel of kropsla) die je door je klant laat afwerken met een bijgeleverde dressing. Behalve bbq-vlees, bbq-salades en een dressing kun je ook desserts voor op de bbq aanbieden, zoals een papillot van banaan, rozijn en rum. Bied de optie aan en doe je impulsklant overstag gaan.

4. Verras met een onderscheidend bbq-pakket per seizoen

De tijd dat de barbecue alleen tijdens het lente- en zomerseizoen werd aangemaakt, ligt al even achter ons. Maximaliseer de marge van je bbq-pakketten door elk seizoen uit te pakken met een nieuwe samenstelling van bbq-gerechten. Voor een winter-bbq kun je een stuk eendenborst in je bbq-pakket voorzien. In de herfst verwerk je een stuk wild (hert, ree) in je bbq-vlees met pompoen, aardpeer of pastinaak.

TIP: stem je ingrediënten af op de promo’s van je leveranciers. 

Afbeelding van veggie NoBratwurst & NoBeefBurger van The Vegetarian Butcher

5. Wees een one-stop-shop en werk een volwaardige vegetarische bbq uit

Onderzoek uitgevoerd door de Wageningen University & Research toont dat tegen 2030 waarschijnlijk minstens de helft van de consumenten naar een eetpatroon gebaseerd op groenten is overgeschakeld. Een groentebrochette op de bbq is heel populair, maar je kunt ook de spotlights zetten op een ondergewaardeerde bbq-groente als venkel die je in haar geheel kunt grillen op de barbecue. Vul je bbq-pakket aan met producten uit het brede assortiment van De Vegetarische Slager: met bijvoorbeeld de  Raw NoBeef Burger kies je voor een plantaardige bbq-optie met een heerlijk vlezige smaak. Speel met je bbq-pakket in op die groeiende vegetarische trend en zorg dat elk gezinslid probleemloos en flexibel zijn of haar gading aan bbq-gerechten vindt in je assortiment.

TIP: Geef een frisse toets aan gegrilde venkel en werk af met Knorr Professional Intense Flavours Citrus Fresh of ga voor een heerlijke gerookte smaak aan je bloemkoolsteak met Knorr Professional Intense Flavours Deep Smoke.

6. Maak het je klant organisatorisch gemakkelijk met je bbq-pakket

Ontzorg je klant en geef in je bbq-pakket enkele fijne bbq-accessoires (zoals een hamburgerdoosje, tipzakje voor frieten, bestekhouder en een aantal servetten) mee die passen in een flexibele setting: mensen vinden het fijn om een barbecue in een walkingdinnerformule te beleven. Ze roepen de sfeer van een festival op en zo komt jouw bereiding in die feestelijke sfeer helemaal tot z’n recht. Wedden dat je een aantal foto’s of story’s met jouw hashtag zult zien passeren?

Afbeelding brood met olijfolie

7. Zet in op cross- en upselling

Voorzie bijvoorbeeld standaard een stokbrood met kruidenboter in je basis-bbq-pakket, maar laat je klanten ook de keuze om tegen een meerprijs een ambachtelijk brood te kiezen: denk maar aan focaccia met tuinkruiden of op steen gebakken ciabatta. Ook bbq-hapjes, bbq-kruiden en speciale oliën en boters kunnen een betalende optie zijn.

TIP: Ook een lekker en verfrissend glas verdient je aandacht. Verbreed je assortiment door een exclusieve samenwerking aan te gaan met een lokale drankenhandel of bar. Bied in je bbq-pakket ook wijnen (per fles of pakket) en cocktails (per batch) aan en boost zo je verkoop.

Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu