Menu
Punten

In 2020 hebben we gezien hoe snel de wereld kan veranderen en wat voor impact dit heeft op de foodservice en trends. We hebben trendwatcher Hans Steenbergen om advies gevraagd met welke foodservice trends we het komende jaar rekening dienen te houden. Benieuwd? Lees dan snel verder.
1. Maak plaats voor de nieuwe smaken

1. Maak plaats voor de nieuwe smaken

“Zoet, zout en vet liggen onder een kritisch vergrootglas van de consument. Dat uit zich in de voorkeur voor smaken als umami, bitter en zuur. Met name jongeren waarderen een ander smaakpalet. Denk aan de opmars van plantaardig eten waarin technieken als roosteren worden gebruikt om groente een pittige hartige textuur te geven. 

Het minder zoet maken van eten en drinken wordt de trend van 2021. Denk aan groentefermentatie, kimchi of kombucha. Want ook de drankvoorkeur veranderd. Kijk maar naar de IPA-bieren. De bittere smaak wordt meer en meer gewaardeerd door man en vrouw.”

2. Terugkomst van de etiquette

2. Terugkomst van de etiquette

“Het jaar 2020 heeft gezorgd voor een terugkeer van een zekere afstand en beleefdheid. De verwachting is dat we in 2021 voorlopig niet meer teruggaan   naar de intimiteit van voor Corona. We zijn ons ervan bewust dat we met een handdruk naast gastvrijheid ook een hoop bacteriën uitwisselen.

Een belangrijke uitdaging voor gastvrouwen en -heren. Want hoe toon je beleefdheid zonder de handdruk, driedubbele kus en misschien wel met mondkapje? Door het ouderwetse etiquette met oogcontact en een beleefde knik blijven we gastvrij en houden we het veilig.” 

3. Het ultieme culinaire gemak blijft

3. Het ultieme culinaire gemak blijft

 “Take-away en bezorging raakten het afgelopen jaar in een stroomversnelling. Van het eetcafé om de hoek tot de sterrenzaak: chefs verdiepten zich massaal in de wereld van bezorging, verpakkingen en de ultieme thuisbeleving. En van dat gemak nemen we dit jaar geen afscheid meer. 

Natuurlijk vlakt de piek van take-away en bezorging af zodra de horeca opent, maar de vraag blijft. Vele horecaondernemers zullen meerdere kanalen blijven inzetten om hun omzet te garanderen. Van de afhaalbalie tot het traiteurwinkeltje of de maaltijdbox.” 

Benieuwd naar het volledige gesprek met Hans Steenbergen waarin hij meer food-trends en handige tips uitlicht? 

Laat hier dan je gegevens achter en ontvang, gratis en vrijblijvend, als eerste het nieuwe magazine Trends a la Carte van 2021 in jouw brievenbus. Dit magazine bestaat uit 60 pagina’s vol inspiratie, tips & tricks, recepten en interviews. Wees er snel bij, op = op!

Cook&Save
Producten
Recepten
Winkelmand
Menu