Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Zo zet je soep op de kaart

Als chef steek je je tijd liever in het creëren van een lekkere soep dan in het maken van een menukaart. Toch is een goede menukaart essentieel voor een goede omzet. Bedenk dus wat, waar en hoe je je kaart indeelt. Onderstaande tips helpen je direct op weg.

5 x extra omzet scoren met je menu:

1. Zet succesnummers in de spotlights

Geef aan welke gerechten op je kaart de succesnummers zijn. Gasten proeven graag de specialiteit of het gerecht waar anderen wild van zijn. Zet er bijvoorbeeld een sterretje bij of deel hoe vaak de soep het afgelopen jaar besteld is.

2. Maak zin met zinnen

Van een gerecht als ‘soep met tomaten, Texels lam en gezouten citroen’ loopt het water je toch in de mond? Benoem dus je ingrediënten, vertel over de herkomst of verwerk je bereidingswijze in de omschrijving. The power of word levert je al gauw zo’n 27% extra omzet op.

3. Zeg het met beeld

Gebruik foto’s op je kaart. Bijvoorbeeld van de boerderijen waarmee je samenwerkt, de landerijen waar je groenten groeien of de bovengenoemde lammeren uit Texel. Zulke foto’s brengen je gasten in the mood om iets te bestellen.

4. Schrap het euroteken

Door het euroteken weg te laten, verlaag je de prijsperceptie van de gast. Zet daarnaast de prijs direct achter de omschrijving, en dus niet onder elkaar aan de rechterkant van de pagina, zodat gasten zich minder bezighouden met de prijs en echt kiezen waar ze zin in hebben.

5. Plaats toppers on top

De onderste en bovenste gerechten van de kaart worden het meest besteld. Dat geldt zowel voor voor-, hoofd- als nagerechten. Wil je dus meer soep schenken? Zet soep dan boven- of onderaan je voorgerechten.

Nog meer succes met soep?

Download hier de Menu Management Analyse. Deze tool optimaliseert de rentabiliteit van je menu. Iets voor jou?