Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Om bijvoorbeeld anderhalve meter afstand te kunnen garanderen, moeten er dingen veranderen in je zaak, op je terras en in de keuken. Welke aanpassingen moet je doen? Collega’s delen hun tips.

Tips van collega's

Sommelier en restauranteigenaar Nadine Mögling van restaurant Bij Jef op Texel: “Om het contact met onze gasten veilig te houden, hebben we op maat gemaakte trolleys laten ontwerpen. De gast pakt zijn bord en zijn glas van de trolley zonder op te hoeven staan. De gasten vinden het helemaal fantastisch!”

Chef London Loy van The Ballroom in Rotterdam: “Om ons goed voor te bereiden, kijken we onder andere naar een goed ventilatiesysteem. Bij mooi weer kunnen de tuindeuren open, maar voor koudere dagen moet je natuurlijk ook een oplossing hebben. Daarnaast heb ik het menu aangepast. Om snelheid en doorloop te garanderen gaan we voorlopig met een vast menu werken. Drie voorgerechten, drie hoofdgerechten en drie desserts of een grand dessert, dat weet ik nog niet. En dan herkenbare dingen op de kaart natuurlijk, maar net even anders. Onze keuken is Surinaams-Aziatisch dus denk dan rendang met ‘cassavefriet’, pittige gamba’s en dat soort dingen. Waarschijnlijk blijven we voorlopig ook nog afhaalmaaltijden maken, want je weet niet hoe het gaat lopen. Dat zou dan bijvoorbeeld op rustige, doordeweekse dagen kunnen.”

Raoul Farla, een van de eigenaren van horeca- en uitgaansconcept Bleyenburg in Den Haag: “Ons voordeel is dat we over zo’n 1600 vierkante meter beschikken. We hebben verschillende verdiepingen, een clubgedeelte en een dakterras, al die ruimtes gaan we gebruiken. We gaan met shifts werken in het restaurant en als mensen nog wat langer willen blijven, kunnen ze in de loungeruimte nog een drankje nemen. 

Op ons dakterras waren we al bezig met bestellingen via QR-codes. Daar wil je snel je biertje en bitterballen hebben en met QR-codes kunnen we dat garanderen. Je scant de code en via een link kom je in een bestelomgeving, compleet met foto’s van de gerechten. En je rekent ook direct af. Dit systeem gaan we nu overal invoeren. Het werkt snel en met minimaal contact. Daarnaast hadden we al een host die gasten ontvangt en ze naar hun tafeltje begeleidt, zo’n host wordt nu nóg belangrijker. Om de reserveringen soepel te laten lopen, om naar de gezondheid van gasten te informeren, maar ook om te begeleiden bij de nieuwe regels. Veel Nederlanders zullen niet op vakantie gaan en hebben dus des te meer behoefte de bloemetjes in eigen land buiten te zetten.”

Op zoek naar tips voor een goede terraskaart? Die vind je hier!