Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Italiaans restaurant Da Braccini in Den Haag richt zich vooral op afhaalmaaltijden om de lopende kosten te dekken en restaurant Mario in Neck benadrukt hoe belangrijk het is dat je je personeel blijft betrekken bij wat je doet. Lees hier hun ervaringen:
1.	Neem je bedrijf onder de loep

1. Neem je bedrijf onder de loep

Restaurant Max: “De afgelopen jaren kwamen mijn gasten voor een groot deel uit de internationale hoek. Veel buitenlandse ‘foodies’ wisten mij via Tripadvisor te vinden. Dat gaat nu veranderen. Vroeger had ik een zaak in Den Haag, waar het om lokale gasten draaide. Ik voel dat het nu tijd is om weer in die lokale gasten te investeren. Nu ik gesloten ben, doe ik dat door middel van afhaalmaaltijden voor de buurt. Als ik straks weer open ben, ga ik ze meer aandacht geven. Bijvoorbeeld door aan tafel echt de tijd te nemen voor een gesprek, of nieuwe gerechten te laten proeven en te vragen wat ze ervan vinden.”

2.	Meer aandacht aan je gerechten

2. Meer aandacht aan je gerechten

Restaurant Max: “We hebben vette jaren gehad in de horeca, die tijd gaat nu veranderen. Het wordt minder druk, maar dat hoeft niet negatief te zijn. Het geeft je in ieder geval de gelegenheid om meer aandacht aan je gerechten te geven. Ik kan nu weer volop mijn creativiteit gebruiken in de keuken en gerechten serveren die al lang in de pijplijn zaten, maar waarvoor eerder geen tijd was om ze te testen. Zo ga ik me meer richten op vegetarische gerechten, want daar is de Indische keuken met al zijn smaakmakers heel geschikt voor. En de inkoop ervan is ook nog eens aantrekkelijk.”

3.	Betrek je personeel

3. Betrek je personeel

Restaurant Mario: “Als eigenaren ben je ook belast met de financiële vraagstukken, terwijl het personeel ‘ruimte’ heeft om na te denken over hoe ze je kunnen helpen. Vraag hen daarom vooral naar hun mening. Niet alleen is die waardevol, het is ook belangrijk je personeel te blijven betrekken bij wat je doet. Daarnaast zijn horecamensen doeners, die blij als ze aan de gang kunnen. Het liefst in hun eigen vakgebied, maar als dat nu even niet kan zijn ze zeker bereid met andere praktische zaken te helpen.”

4.	Wees actief in en rondom je zaak

4. Wees actief in en rondom je zaak

Restaurant Mario: “Houd je personeel bezig in de zaak, uiteraard met 1,5 meter afstand van elkaar. Laat ze bijvoorbeeld de ramen lappen of buiten planten neerzetten om de boel wat op te vrolijken. Er lopen of fietsen altijd wel mensen of vaste gasten langs die een praatje willen maken. Ze zien de bedrijvigheid en dat stemt positief. Vaak gaan ze daarna ook nog reclame maken voor je in de buurt. Het is dus belangrijk dat je laat zien dat jullie ondanks de crisis, actief zijn en positief bezig zijn.”

5.	Houd je team bezig

5. Houd je team bezig

Restaurant Da Braccini in Den Haag: “Wij richten ons in deze tijden voornamelijk op het aanbieden van afhaalmaaltijden. Goede, verse producten tegen een schappelijke prijs. Ik ben gezakt met mijn prijzen omdat ik iets terug wil doen voor mijn gasten. Ze willen mij helpen door een maaltijd te bestellen, ik wil laten zien dat ik daar dankbaar voor ben. Die formule werkt, de maaltijden vliegen de deur uit! En dat is fijn, want het belangrijkste is dat ons team aan het werk blijft, zodat alle lopende kosten gedekt zijn. Blijven koken dus, positief denken en stimuleren!”