Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Maak je menukaart rendabel zodat hij past bij de huidige tijd. Zo ben je er klaar voor als de horeca straks weer opengaat. Onderstaande tips helpen je op weg: 
1.  Zorg voor voldoende gasten voor een rendabele zaak

1. Zorg voor voldoende gasten voor een rendabele zaak

Een rendabele horeca onderneming heeft natuurlijk gasten nodig. Maar hoe zorg je er dan voor dat je voldoende gasten in je zaak hebt zodat jij winst maakt? Hiervoor hebben wij een aantal tips. 

  1. Straal uit dat je open bent! Zo zorg je ervoor dat de mensen die langslopen zien dat ze bij jou terecht kunnen. Je kan ze bijvoorbeeld ook inspireren met een menukaart bij de ingang of een dagaanbieding op een krijtbord. Leg bij wat kouder weer dekentjes op je terras zodat ook dan mensen bij jou komen zitten. 
  2. Gebruik social media om jouw gasten thuis te bereiken. In de lockdown zijn veel restaurants overgestapt op het inspireren via social media. Via Facebook en Instagram kunnen gasten een voorproefje krijgen van de beleving van jouw horeca zaak. Je kan van alles met ze delen om ze te enthousiasmeren om langs te komen! Benieuwd naar hoe je social media goed in kan zetten? Download dan de  social media tool kit of bekijk onze social media tips. 
2. Haal rendement uit je tegoedbonnen

2. Haal rendement uit je tegoedbonnen

In de lockdown zijn alle reserveringen in hotels geannuleerd en hebben veel mensen gekozen voor een tegoedbon. Nu zijn er veel hotels die tegoedbonnen hebben die niet ingeleverd worden en dus geen (extra) inkomsten opleveren. Je kan hier actie op ondernemen door de mensen die de tegoedbon hebben een herinnering te sturen.

Stel daarvoor een vriendelijke mail op met een link naar een pagina waar ze gemakkelijk kunnen boeken. Dit wordt als klantvriendelijk ervaren en zal eraan bijdragen dat ze een terugkerende klant worden.

Je kan eventueel ook een speciale aanbieding meesturen als ze voor een bepaalde datum boeken. Vaak helpt een kleinigheidje om mensen over de streep te trekken en kan het voor jou extra inkomsten opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een driegangenmenu voor een vaste prijs of een ontbijt op bed. Heb je ook een nieuwsbrief? Laat dan hierin de herinnering met de aanbieding terugkomen. 

3. Bespaar op klusjes - doe het zelf

3. Bespaar op klusjes - doe het zelf

Dit is een moment om de lang uitgestelde klusjes zelf op te pakken. Misschien is het tijd om eens te schilderen of de tafels opnieuw te lakken. Waar je dit eerder misschien door professionals liet doen, kun je dit nu buiten openingstijden zelf doen. Dat scheelt veel geld en klanten krijgen er een frisse zaak voor terug! 

4. Neem je financiën eens goed door

4. Neem je financiën eens goed door

Op de centjes letten is nu belangrijker dan ooit. Je zal vast al besparen waar het mogelijk is maar het is de moeite waard om echt een keer goed door je financiën te lopen. Bekijk bijvoorbeeld je abonnementen of contracten en welke hiervan mogelijk goedkoper of zelfs opgezegd zouden kunnen worden. Ook kan je onderzoeken of je ingrediënten kan bestellen die efficiënter of goedkoper zijn.  

5. Deel het terras goed in

5. Deel het terras goed in

Natuurlijk is het logisch dat je je terras zo efficiënt mogelijk wil inrichten. Een fijne doorstroom voor je gasten en personeel zorgt voor een fijne beleving en vaak ook een goede omzet

6. Maak een rendabele menukaart

6. Maak een rendabele menukaart

Wat jij op de menukaart zet bepaalt voor een groot deel wat je omzet zal zijn. Daarbij gaat het dan niet alleen om of de gerechten aanslaan bij je klanten maar ook of je ze margerijk kunt aanbieden. Kortom: verdien je genoeg aan je menukaart? Wil je weten hoe je een margerijke menukaart maakt? Lees dan dit blog .

Misschien is het tijd om eens te schilderen of de tafels opnieuw te lakken. Waar je dit eerder misschien door professionals liet doen, kun je dit nu buiten openingstijden zelf doen. Dat scheelt veel geld en klanten krijgen er straks een frisse zaak voor terug! 

7. Vind het juiste personeel

7. Vind het juiste personeel

Een van de belangrijkste dingen voor een goede beleving voor jouw klanten is het personeel. Het kan echter een uitdaging zijn om het juiste personeel te vinden voor in de horeca. Wil je weten hoe je personeel kan vinden in de horeca? Lees dan dit blog.

Misschien is het tijd om eens te schilderen of de tafels opnieuw te lakken. Waar je dit eerder misschien door professionals liet doen, kun je dit nu buiten openingstijden zelf doen. Dat scheelt veel geld en klanten krijgen er straks een frisse zaak voor terug!