Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

1.  Hou het overzichtlijk voor de gast

1. Hou het overzichtlijk voor de gast

Heb je wel eens van die dwalende gasten? Ze weten dan niet goed waar ze heen lopen. Dit heeft te maken met de inrichting van je terras of restaurant. Dit voorkom je door een overzichtelijk ruimte te maken. Zorg voor duidelijke paden die leiden naar clusters of rijen van tafels.

Voor extra duidelijkheid kun je met tape, bordjes of zelfs koorden aangeven wat de looproutes zijn. Zo kan je er ook voor zorgen dat iedereen 1,5 meter aanhoudt. Vergeet dan ook niet de richting van de looproute aan te geven!

2. Korte looplijnen voor je personeel

2. Korte looplijnen voor je personeel

Zorg ervoor dat er ook vanuit je zaak een duidelijke looplijn voor het personeel is. Het beste is als dit niet het drukste punt van je terras of restaurant kruist, daar lopen dan te veel gasten. De routing in je restaurant van je personeel moeten ervoor zorgen dat het eten warm aankomt en dat ze makkelijk alle gasten kunnen bereiken. Efficiëntie is hier het belangrijkst!

3. Maak een buitenbar

3. Maak een buitenbar

Het vele naar binnen en weer naar buiten lopen van personeel zorgt voor veel beweging op je terras. Als je minder beweging wil, maak dan een buitenbar. Met een buitenbar kan je alle drankbestellingen afvangen en scheelt dat heel veel lopen. Ook is je personeel zo sneller bij de gast én doordat ze buiten zijn hebben ze constant het overzicht. Het is dus naast veiliger ook efficiënter.

4. Voorkom het slepen van stoelen

4. Voorkom het slepen van stoelen

Oneven aantallen aan tafel? Dan wordt er snel een stoel bijgesleept. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Jouw inrichting van je restaurant is zo opgesteld dat er 1,5 m kan worden gehandhaafd. Je kunt het schuiven van stoelen voorkomen door lange banken te gebruiken. Als je lange banken neerzet met daar tegenover losse stoelen is het voor de klant minder makkelijk om te schuiven. Dit werkt ook goed op het terras.

5. Ontvang gasten proactief

5. Ontvang gasten proactief

Een van de andere manieren om het slepen van meubilair te voorkomen is het actief ontvangen van je gasten. Door je gasten aan de straat of bij de voordeur te verwelkomen en ze een tafel aan te wijzen heb je meer grip op waar mensen gaan zitten. Naast dat dit voor jouw rust en efficiëntie brengt, is het voor de gast een fijne manier om ontvangen te worden. 

6. Goede bewegwijzering op je terras en in je restaurant

6. Goede bewegwijzering op je terras en in je restaurant

Looproutes en duidelijke paden zijn belangrijk, dat las je al in tip 1. Maar duidelijke bewegwijzering helpt ook drukte te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan duidelijke tafelnummers. Als je gasten dan een tafel aanwijst kunnen zij deze gemakkelijk vinden. Vergeet ook de bordjes richting het toilet niet. Een duidelijke weg naar het toilet voorkomt vragen en extra beweging. Ook weer een pluspunt voor extra veiligheid én efficiëntie! 

Extra tip: als mensen je restaurant of hotel inlopen is het dragen van een mondkapje natuurlijk verplicht. Geef dit ook duidelijk aan bij de ingang.

 

7. Geef aan waar er niet gezeten mag worden

7. Geef aan waar er niet gezeten mag worden

Het is een inkoppertje, maar toch zie je in de praktijk dat niet iedereen de 1,5 meter afstand hanteert. Om verwarring en discussie te voorkomen kan je op banken aangeven welke plekken vrij moeten blijven. Heb een smal terras waar er nog wel eens een stoel verkeerd wordt gezet? Maak daar dan door middel van een kruis op de vloer duidelijk dat die ruimte vrij moet blijven.

Het ziet er misschien niet altijd gezellig uit, maar het zorgt wel voor een veilig terras! In je restaurant kan je dit ook doen, maar een andere oplossing is het plaatsen van schermen zodat tafels op een veilige manier van elkaar gescheiden worden.