Menu
Punten

Ik werk in…

Ga verder

Uw inhoud is gewijzigd op basis van uw situatie

Sascha heeft samen met Gijs Raat een cateringbedrijf, gevestigd in Groningen: De Smaak van het Noorden. Door de coronacrisis werden alleen alle grote evenementen, waar zij juist hun belangrijkste inkomsten uit haalden, afgelast of enorm ingeperkt. Ze besloten het roer om te gooien en zich te focussen op een opkomende trend: de toenemende vraag naar gezonde gerechten. “Ik zag al jaren dat de gezondheid van mensen achteruitgaat, behalve in de Blue Zones. Daar wordt plantaardig gegeten met kleine porties vlees en vis. Dat draagt, samen met voldoende ontspanning, enorm bij aan je gezondheid.” Daaruit ontstond het idee om hun cateringbedrijf om te bouwen tot een een-persoons-maaltijden concept, met focus op gezonde gerechten die zijn samengesteld in samenwerking met een voedselexpert of diëtist. 

Blue Zone box

De maaltijden van Sascha Serveert zijn Blue Zone boxen., deze zijn afgeleid van bentoboxen  ‘De bentobox komt oorspronkelijk uit Japan. Moeders gaven hun kinderen daar al jaren gezonde lunches mee’, legt Sascha uit. ‘De box slaat eigenlijk op de aparte vakjes die de bentoboxen bevatten. In ieder vakje zit een een gezond item: een stukje appel, een stukje sushi, zolang het maar gezond was.’ Zo’n gezonde maaltijd is nodig, vind Sascha. ‘Want dat ongezonde eten kom je vanzelf wel tegen onderweg. Dat is ook de uitdaging van nu. Als je van werk naar huis gaat, vind je eigenlijk altijd wel ongezonde dingen onderweg. Als je gezond eten bij je hebt, wordt de verleiding al minder zwaar.’

Gezondheid in een box

De boxen worden vooral besteld door gasten die al erg bezig zijn met de switch te maken naar een gezond leven. ‘Of je nu beter wilt presteren in sport of dat je denkt: ik ga het anders doen. Maar ook simpelweg omdat sommige klanten druk zijn en niet iedere keer ongezond eten willen laten bezorgen.’ Mede door de coronacrisis zijn gasten bewuster geworden dat gezondheid niet te koop is. ‘Je moet er dag in dag uit voor werken,’ vertelt Sascha. ‘Dat is helemaal niet sexy, maar wel nodig. 80 procent goed en 20 procent een keertje wat minder is prima. Maar die 80 procent is wel een enorme uitdaging.’   

De producten van de boxen staan gelijk aan het DNA van Sascha Serveert: schoon en eerlijk. Daar vragen klanten naar. ‘Onze producten zijn daarom lokaal en biologisch. We halen bijna alleen maar producten bij bedrijven die we zelf kennen.’  

De toekomst

‘Er is een hele denkbare mogelijkheid dat mensen meer groenten moeten gaan eten om hun weerstand te verhogen,’ zegt Sascha. ‘Er is een oerwoud aan wat wel of niet goed voor je is. Die groentes, dat is en blijft belangrijk. Dat is ook een van de principes waarop Sascha Serveert is gebaseerd. In de toekomst verwacht ik dat deze niche veel groter wordt. Dat mensen heel bewust meer groenten bereidingen gaan waarderen en dat ook echt gaan maken of kopen.’